Atles blogg

Sør Afrika

Sør Afrika med Cape Town og safari er over. Vi sitter igjen med mange flotte og sterke opplevelser og med en ny innsikt og kunnskap om landet og kulturen. Dype inntrykk med særdeles sterke kontraster. Hovedkonklusjonen er at det stor avstand fra idylliske og flotte sentrum av Cape Town til Township’ene og distriktene. Men en ferie og et land som var fantastisk å oppleve og som det absolutt frister å komme tilbake til.

Vi hadde drømt om Sør Afrika i flere år og når først turen stod for tur gledet vi oss veldig. Ikke bare for ferie, men å få oppleve Sør Afrika med sin historie. Landet til Nelson Mandela og Zululandet. Mannen som satt 27 år i fengsel med en meget sterkt ideologi og kraft som leder.

Turen vår ble tilrettelagt av Get Africa Travel. Etter utallige mailer, mye lesing samt googling hadde vi opplegget vårt i Sør Afrika med turer, Safari og til slutt rekreasjon på Mauritius klar etter 6 måners planlegging ifjor. Men opplegget ble perfekt og vi takker Get Africa Travel. Turen hadde vi sammen med vårt vennepar og trofaste feriefølge,  som vi har opplevd mange flotte ferier sammen med våre barn. Janne og Endre med barna Theodor (18) og Sebastian (15). Min kone Sissel og våre barn, Vilde (18) og Nora (16).

20160314_131320  SAM_3071

Ungdommen måtte selvsagt ha en selfies på Table Mountain. Theodor og Nora med litt kamuflasje sammen med en begeistret og fornøyd Bakhi, sporfinneren vår på Safari.

Cape Town.

Første inntrykket var fantastisk. Vi møtte et sentrum av Cape Town som var utrolig flott. Guiden vår David, fortalte med sterk innlevelse og kunnskap. Sentrum og livet virket strukturert og flott - idyllisk. Det var rent og ordentlig og flotte opplevelser. Parallelt på turen inn fra flyplassen fortalte også David om Township'ene og alle tilflytterne til byen. Samt om de støttefinansierte boligene for å få en ende på Townshipene. Indirekte forstod vi på David at han synes at det offentlige arbeidet tregt og at landet hadde utfordringer.

SAM_2521 (2)  SAM_2553  20160317_160848 (1)

Museet til District Six er en gammel kirke. Vi besøkte en barnehage i Townshipen, her hadde de faste danseshow for gjestene som kom. Sjarmerende og sterkt møte. Vi besøkte fengselet Nelson Mandela satt i på slutten av sin soning.

Vi bodde på Winchester Mansions, like ved Waterfront, og hadde kort vei til sentrum. Andre dag ble det seigtseeing med de røde bussene med tur innom sentrum, Bo Kaap og med "pause" på bussturen tok vi turen opp til Table Mountain i et strålende vær. Utsikten var fantastisk med ikke en sky på himmelen. Et utrolig skue og utsikt. Dagen etter lå Table Mountain i en hattesky. Table Mountain med handelssenteret og området Waterfront er 2 av de 3 mest besøkte turistattraksjonene til Sør Afrika. Table Mountain med årlig besøk på 800.000 gjester. Krugerparken er den tredje attraksjonen på lista med over 1 millioner besøkende.

SAM_2517  SAM_2542 (1)

Bo Kapp og Township vi besøkte.

Under besøket i "District Six" begynte vi virkelig å føle på Apartheid regimet. Distriktet som før apartheid hadde vært multikulturelt men der alle utenom hvite hadde blitt forflyttet. Idag ligger det meste av District Six øde som en påminnelse fra apartheid, etter at det meste av boliger hadde blitt rivt. Nærmest som et "Ground Zero".

Besøket i Township ble et sterkt møte. Fattigdom er et stort problem. Sør Afrika er multikulturelt og i Townhip'ene kommer mange fra distriktene som ønsker seg arbeid i byene. Men her kommer også mange flyktninger fra andre land. Townhipen vi besøkte kunne gjerne opp til 3 familier bo i skur eller de nye statsfinansierte boligene. Staten har et ønske om å tilby bolig til alle. men vi forstod at det offentlig ikke klarer å effekturer og bygge ut hurtig nok. Arbeidsledigheten øker og er nå over 25 % og kriminaliteten øker. Vi besøkte også en barnehage i Townhip - dette gjorde sterkt inntrykk og spesielt på barna våre. Vi besøkte en "rolig" Townhip. De verste Townhipene går ikke politiet inn i.

En opplagt tur vi hadde i planene var Kapp det Gode Håp. Her fikk en fantastisk dag med rundtur og besøk på Kapp det Gode håp, innom flere flotte og koselige småsteder. Klipper og ikke for å glemme pingvinene.

SAM_2616  SAM_2649

Kapp det Gode Håp, her møtes Atlanterhavet og Det Indiske Hav. På samme halvøya som Kapp det Gode Håp traff vi også på en pengvin kolloni, fantastisk.

Vindistriktene.

Turismen, eller opplevelsesnæringen, virker bra organisert og strukturert i Sør Afrika og tilpasset gjesten. En dag i programmet var avsatt til å besøke vindistriktene og vingårder. Allerede da vi kom begynte David å spørre hva vi ønsket. Jeg hadde nylig fylt 50 år og tilfeldigvis servert en hvitvin fra dette distriktet. Vi spurt om mulig å besøke Stellenhurst. Det var en selvfølge for David at det måtte vi. David hadde ikke vært på Stellenhurst men opplevde gården som veldig flott og servicevenlig med flott utsikt. Ifølge David ble det ikke siste besøket hans her. Vi skal også berømme David sine kunnskaper om vin og vinproduksjon. Guider med god kompetanse hever totalopplevelsen på turen. Det var kun oss 2 familier i bilen med David og vi diskuterte og pratet om landet, kulturen, historie og fremtiden. Vil også berømme "transportetappene" under turen. Dette gav oss mye innblikk og kunnskap og vi lærte mye med den dialogen og ikke bare rundt og observerte. Når David i tillegg gjør endringer etter våre ønsker føler vi oss godt ivaretatt. Vi fikk også besøkt Lynx Wines der vi kom rett inn i druestampingen og tappingen. Ett ønske vi hadde gitt til David og som vi håpte å få med oss, og ble innfridd til tross for at det var meget sent på sesongen. I tillegg besøkte vi gården der Gramham Green produserer Antonij Rupert Wines og som hadde vinen Arne i sin portefølje. Til minne om Arne Næss som omkom i en klatreulykke i fjellet like bak gården.

SAM_2703   SAM_2730

På Stellenrust fikk vi en flott opplevelse med å smake på vinen som jeg selv hadde til min 50 årsdag. I fjellene bak denne gården var det Arne Næss omkom. Til minne om ham hadde de en egen vin med navn Arne.

Vi gikk dessverre glipp av Robben Island pga vind og sikkerheten med båtturen. Dette skulle vi gjerne hatt med oss, men da kjørte Davis oss innom fengselet som Nelson Mandela satt i på slutten av sitt fengselsopphold.

David talked all the time. We asked him, discussing and have a conversation all the time. Politics, history, restaurants & food, wine and wine production. Everything. Also Shariff that we had once was brilliant. A spesial thanks that make our holliday so successfully.

Safari

Vi var både spente og gledet oss til safarien.

Det ble 3 dager med uforglemmelig opplevelse på safari i Thanda Private Game Reserve . Personalet og fasiliteter leverte langt over forventet. Nærmøte med bøfler, en flokk på 8 elefanter, sjiraffer, nesehorn, sebraer, et hyenepar med unger, antiloper og løver var blant annet noe vi fikk oppleve. For ikke å glemme at vi også fikk en gåtur i reservatet der vi kom innpå noen bøfler.

Guidene og personalet var tilstede hele veien. Oppmerksomhet og pratet med ungdommen og engasjerte alle. Når vi kom hjem til Lodgen stod personalet klart og tok imot oss. En utrolig opplevelse.

A spesial thanks to our guide Christian Sperka Photography and tracker Kabhi. Christian with a great knowledge about the animals, vegetation and also included the social and cultural situation in South Africa. He talked with a passion and empowerment that impressed. Christian is dedicated!

I recomanded to follow his blogg.

SAM_2847 (2)  SAM_2886 (1)

Safarien ble en utrolig opplevelse. Løver og elefanter var noe av det vi fikk veldig nærkontakt med.

Litt politikk.

Den politiske historien til Sør Afrika var selvsagt av interessant art. Hvordan var landet til Nelson Mandela og etter apartheid?

Vi hadde forberedt oss. Sett filmer med og om Nelson Mandela og Sør Afrika. You Tube om safari og flere ting om landet. Samt lest bøker og biografien til Nelson Mandela.

Vi oppdaget tidlig at Sør Afrika hadde utfordringer. Før vi reiset var antakelig Sør Afrika det eneste landet som hadde en "positiv" utvikling av valutaen for oss som turister. Vi ble både fortalt og leste i avisene at korrupsjon var utbredt og at Presidenten Zuma, Zulumann og ANC medlem var under press. Oppussinger av egen bolig til flere ti-talls millioner på statens bekostning og utnevnelser at ministere som det "luktet dårlig av". Økonomien på nedadgående, økt arbeidsledighet, økt kriminalitet, mangelfull utvikling av velferdssystemet var noe av utfordringene vi ble fortalt og leste om. (Her ble det mye negativt, men opplevelsesnæringen var oppegående!)

Etter apartheid fremkom det i en kronikk jeg leste at Nelson Mandela og De Klerk hadde hatt god struktur og god fremdrift på landets utvikling på 90-tallet. Men etter deres tid så hadde ikke utviklingen fortsatt. Det er et paradoks at Mandela ledet ANC og frigjøringskampen om rettferdighet, tilgivelse og et land for alle gjennom 27 års fangenskap. Men etter sin død, så har ikke ANC klart å videreføre verdiene og filosofien til Mandelas ånd. Det var trist å oppdage.

Under safarien så hadde vi også et besøk hos en Zulufamilie. Dette følte vi som en eksotisk opplevelse å få med oss. Familien hadde 5 voksne døtre som bodde hjemme. 3 av dem hadde barn og 2 av dem studerte. Vi ble selvsagt mer interessert i Zulufolket og spurte oss litt rundt forbi og forstod etterhvert mer av landets utfordringer. Zulufolket utgjør den største etniske delen av Sør Afrikas befolkning og med stor innflyttelse. Men som vi ble fortalt. Når gamle verdier med flerkoneri holdes meget sterkt samt lite fokus på utdannelse da utvikles ikke samfunnet. For disse handler gjerne mesteparten av dagen til å skaffe seg vann og lage mat. Da blir samfunnsutvikling skadelidende. Da forstår vi også bedre hvorfor president Zuma som Zulumann og ANC medlem ikke blir kastet. Det som vi trodde skulle være en eksotisk opplevelse og treffe en Zulufamilie, ble til en opplevelse med bismak. Hvordan kan vi hjelpe og ikke la det gå i glemmeboka?

Det var trist å oppleve disse kontrastene og utfordringene som landet hadde. Dette overrasket oss. Men opplevelsene vi hadde var utrolige og fantastiske og vi reiser  gjerne tilbake.

På den andre siden så jobbes det også positivt. Blant annet med ekteparet Christina og Dan Olofsson som eier Thanda og som bidrar betydelig med støtte og arbeid for å utvikle Sør Afrika. Christian pratet endel om ekteparet, og de er neppe alene som arbeider for det beste for Sør Afrika.

Samtidig fortod vi enda bedre hvilken mektig mann Nelson Mandela var. Ikke usansynlig en av de største som har levd!

En reise i reisen!

Vi hadde fantastiske guider. Under kjøreturene, pausene og lunsj pratet og diskuterte vi med guidene. Med utrolig innsikt, kunnskap og innlevelse fikk vi en egen reise i selve reisen. Vanligvis obsererver vi på ferieturer. Her hadde vi wikipedia med på turen. Dette gjorde ferien utrolig mer interessant, lærerik og spennende.  Utbytte ble noe vi aldri før har hatt på ferieturer. Vi fikk svar på det meste vi lurte på.

En spesiell takk til Get Afrika Tavel som tilrettela opplegget og som har slike fantastiske guider som de benytter. Våre sterke anbefalinger!

Har dere aldri vært i Sør Afrika, så anbefales det på det sterkeste.

SAM_2968  SAM_2982

Christian aktiviserte ungdmmen vår. Vi måtte av og til litt ut av bilen for å strekke på beina, og ungdommen vår måtte lære seg å danse Christian sin lokale dans. Vi fikk danseoppvisning fra lokale Zuluer. Thanda Safari Private Game Reserve eies av ekteparet Christin and Dan Olofsson som har sterkt lidenskap for Sør Afrika og jobber aktivt for utviklingen. Som en gest tilbake opptrer da Zulene ukentlig på Thanda Lodge

Etter en fantastisk opplevelsesrik tid i Sør Afrika, gjorde det godt med rekreasjon på Mauritius. Her fikk fikk vi avslapping og tid til å ta inn over oss alle opplevelsene og prate om Sør Afrika.