Atles blogg

Flere besøker Sørlandsbadet - 26.123 besøkende i juli.

Mange turister har funnet veien til Sørlandsbadet i sommer og i juli hadde vi 26.123 gjester innom våre dører. Fortsetter året slik som nå går Sørlandsbadet mot sitt nest beste år noensinne.

 MG 4300 Copy                                

Det er mange turister som har funnen veien til Lyngdal og Sørlandsbadet i vår og i sommer. Både mai og juni hadde vi rekorder med henholdsvis 20 og 15 % økning i f t ifjor. Juli i år med 26.123 gjester er vår nest best juli, bare juli 2007 i oppstartsåret var bedre med over 27.000 gjester. Med den gode våren og sommeren så ligger vi an til vårt nest beste år totalt sett med hensyn til gjestebesøk på Sørlandsbadet. Vi opplever ikke at bare turister som er i Lyngdal besøker oss, men ser at turister som er på Sørlandet gjerne tar en lengre kjøretur for å besøke oss i Lyngdal.

DSC 0718   DSC 0795

Sørlandsbadet har både et innendørs- og ett utendørsanlegg. Sommeren 2014 var tross det flotte været bra for oss, men vi ser allikevel at det har vært en økning på nesten 50 % i forhold til juli ifjor. Året under ett så ligger vi 10 % over med gjestebesøket. Selvsagt har det kjølige været og lav temperatur i sjøvann vært utslagsgivende for bedre besøk i år. Men det flotte været som var i 2014 og 2013 har også hatt meget stor betydning, da flere ønsker å feriere på Sørlandet. Det økte aktivitetstilbudet gjennom attraksjoner, aktiviteter, flotte steder og byer er også med på å påvirke turisters motivasjon til å velge Sørlandet som turiststed. Vi ser også at turistene ikke er stasjonære. De kan vel så gjerne bo i Kristiansand og med utgangspunt i å besøke Kaptein Sabeltann og Kristiansand Dyrepark. Så velger de en kjøretur til Lyngdal. Turistene er fleksible og mobile på større distanser.

Sørlandsbadet gjennomførte i vinter en ringvirkninganalyse utført av Transport Økonomisk Institutt. Resultatene var gode og det viser at samhandling er viktig for å øke mulighetene for økt gjestestrøm samt bidra til at flere får økt besøk og høyere omsetning. Resultatene viser at ringvirkningen for Sørlandsbadet er på totalt 100 millioner kroner, der omtrent 50 % er direkte virkninger mens ca 25 % er indirekte virkninger. Det resterende er egen omsetning på Sørlandsbadet.

 MG 0036 2 C Copy

Utfordringen, gleden og inspirasjonen i jobben er at vi må arbeide med utviklingen hver dag. Det er ikke gitt at selv om posisjonen pr idag tilsier at vi skal klare det nest beste år noensinne skjer automatisk. Det er gleden i hverdagen om hver dag ha fokus på å gi den beste service og opplevelse til gjesten - og stadig bli bedre. Slik at turistene fortsetter å komme og at nye finner veien til Sørlandet og Sørlandsbadet.

 

12.08.15