Atles blogg

#Småbarnsfamilieidyll

Det er mange familier med barn som kommer til Sørlandet. Vi ønsker å formidle og fortelle om alt det en kan gjøre av aktiviteter, attraksjoner, shopping og andre severdigheter. Vi har derfor sendt ut Salto og Selma i bil fra Flekkefjord til Mandal. Nettopp for å se oss om hva familier kan gjøre og finne på under en Sørlandstur. Idyllen er Sørlandet med barnefamilier, eller som vi pleier å kalle det #småbarnsfamilieidyll.

Salto og Selma ønsket å fortelle så mange barn som mulig alle de flotte mulighetene som er på Sørlandet. Nå klarte ikke de å rekke over hele Sørlandet men de besøkte endel steder og plasser fra Flekkefjord til Mandal.

Vi kan gjerne begynne i Flekkefjord som ofte benevnes som Hollenderbyen. Her er det smågater med flotte butikker og for ikke å glemme ærverdige Grand Hotell. Det som muligens trekker barna mest er muligheten til å sykle på dresinene på Flekkefjordbanen eller for de litt eldre med vannskibanen på Egenes Camping. Salto og Selma var også å kikket på veien ut mot flotte Hidra, det lille øysamfunnet med flotte småsteder.

DSC 1137  DSC 1133

På veien videre kjørte de gjennom naturskjønne Feda før de kom til Kvinesdal. De stoppet å kikket på den flotte broa i sentrum før det kikket innom Utsikten Hotell før de fikk ett  kurs i golf på Utsikten Golfpark

DSC 1225

Etter ett flott golfkurs satte de kursen over Kvinesheia og kjørte av mot Kvås. Her fikk de med seg det nye laksesenteret og et besøk på Kvåstunet. Kvåstunet har overnatting med badebilletter inkludert. Et sted med flott natur og fine turer. To flotte utsiktspunkter med Ørneknipen og Moiknipen. Ifra Kvås så er det ikke langt opp til Tingvatn og Tingparken. Tingparken ligger mellom Kvås og Eiken. Eiken ligger midt mellom Tonstad og Evje og ligger idyllisk til med Lyngnevannet og Hekkfjell like bak.

DSC 0950

Etter Kvås kjørte Salto og Selma gjennom Lyngdal og ut til Farsund og Lista. De var litt gearet på fart og action, så de kjørte til Flipside umiddelbart. Her fikk de boltret og utfoldet seg med masse energi. Ett flott sted for ungdommen som liker å skate.

Lista må ha noen av Norges flotteste strender, vi anbefaler på det sterkeste en spasertur langs stendene. Her kan en også spasere til Fyret som ligger utrolig flott til i havgapet. Ønsker en mer utsikt, så har vi Norberg Fort som idag er museum med flott kaffe og utstilling. her har vi i telliegg en utrolig utsikt ut over havet. Vi finner også flere campingplasser på Lista.

Lista DSC 0780

Salto og Selma liker å handle, gjør du? En stopp på Trunken på Vanse må dere bare gjøre!

På tur tilbake stoppet vi i Farsund. En by som ligger i havgapet men alikevel godt beskyttet. Det er flott sørlandsidyll i sentrum men med sitt eget særpreg. Byen har lange og store tradisjoner innen skipsfart.

Salto og Selma ville til flere fyr, og på turen over til Lindesnes stoppet vi opp både i Bjørnevåg og Farsund Resort, Kvavik Camping og Rosfjord Strandhotell før vi kjørte over fjellet til Spangereid og Båly. Rosfjord Strandhotell og Farsund Resort har badebilletter inkludert. Like med Spangereid kanalen finnen en Jentan på Båly, Garnbua, bensinstasjonen som har absolutt alt og Lindesnes Havhotell. Vi du spille mer golf så er det også mulig.

DSC 0702  DSC 0852

Lindesnes Fyr fikk Salto og Selma løpt fra seg på svabergene og klatret i diverse gamle fyr. Her er det flott og eksotisk. Opplever du havblikk så er det sjeldent men et utrolig syn. Det er mer sannsynlig for å oppleve sterkt vind som egentlig gjør stedet enda mer attraktivt for opplevelsen ut i havgapet, for her er vi virkelig ute på sjøen. Det er ikke mulig å komme lenger sør på fastlandet.

DSC 0755

På tur tilbake langs Lindesneshalvøya anbefaler Salto og Selma å besøke ett eller flere av de mange Kunst Galleriene, det er eget Brygghus på Spangereid, og en stopp på Barnas Dyrepark i Svennevik må til. Her kan de minste gå blant dyrene og klappe og kose. Utrolig flott.

Vi kjørte opp til E39, med rundkjøringen der Lindesnes Fyr har ett miniatyr fyrtårn. vi tok turen innom Sjølingstad Uldvarefabrikk før vi stoppet i Mandal. En liten avkjørsel på 3 minutter så er vi med museet som også har mange barneaktiviteter. Her kom vi inn og fikk sett oss om.

DSC 1266

Etter Sjølingstad kjørte vi rett ned til Sjøsanden og Sjøsanden Ferisenter. Salto og Selma måtte ut på Sjøsanden som ligger like ved utløpet til Mandalselva og med det flotte turterrenget Furulunden. Etterpå måtte de selvsagt stoppe opp og kikke seg om i Norges sydligste gågate med butikkene og den nye broa til Buen Kulturhus.

DSC 1289 DSC 1276

Ved hjemkomst til Lyngdal så var det også påkrevd med stopp både i Handelsparken på Rom og i Lyngdal sentrum med noen flotte butikker, her har Salto og Selma blitt litt forelsket i dådyret til Lille Olle Bolle.

DSC 0892 DSC 0919

Da var Salto og Selma rimelig slitne og måtte ha et bad.